mandag 6. juli 2015

Digitegning og maling

Nå gleder jeg meg veldig til i morgen, for da får jeg hjertelig besøk av to av mine nærmeste venner!
De kommer hele veien til Honningsvåg i nord for å besøke meg - det varmer veldig.

Det er kanskje ikke allmenn kjent at jeg ikke eier en personlig datamaskin - jeg vraket min laptop fra
vgs hos min far julen 2014, fordi den var blitt treg og uhåndterlig - kastet bort tiden min og gjorde
meg i grunn ulykkelig. Den var heller ikke tatt ordentlig ut av skolens system i Troms, så den maste i
hytt og gevær om at "Windows er ikke ekte".

Så jeg er uten egen maskin og photoshop - det er en helt egen følelse å være uten et program jeg
praktisk talt har vokst opp med. Bilderedigering er plutselig et slit, og organisering av filer går ikke
så glatt når jeg ikke er tilvent MAC, som vi har hjemme. De siste årene har jeg riktignok ikke vært
veldig aktiv med å tegne digitalt og bruke photoshop, men jeg har alltid hatt det tilgjengelig hvis jeg trengte det.

De siste årene har det vært en manglende gnist hos meg med photoshop-tegning.
Denne gnisten fikk blåst liv i seg under siste del av oppholdet i Finland. Jeg hadde nylig funnet
en video som viste hvordan en fyr jeg følger med på, brukte å tegne eller "male" i photoshop.
Fyren holder på med flere tegneserier, og selv om jeg ikke har særlig sans for alt det skrevne
og utseendet på snakkeboblene, tildrog teknikken hans min oppmerksomhet.



Fyren bruker ett lag per objekt i bildet, og kjører ikke den tradisjonelle Tusj > Farger > Skygger > FX-ruta som de fleste av oss.
Dette syntes jeg var fascinerende. Han blokker ut farger for å finne formen på karakterene, og det fungerer overraskende bra.



Du drar kanskje kjensel på kjolen?
Videre har han omgjort smudge-tool til et brukbart "Blending-verktøy" - Han delte hemmeligheten sin over på deviantART, og den er overraskende enkel! Jeg anbefaler virkelig å teste disse innstillingene på smudge-tool for å gni sammen farger:

- Hard round brush med Opacity på "Pen pressure"
- Spacing OFF

På scattering:
- Scatter radius 14
- Scatter count 11

Og det er alt!

Med dette innabords, ble det til at jeg ville prøve meg litt på å tegne i Photoshop igjen. Akkurat den perioden var jeg noe opphengt i kjolerier og denslags vrøvl (jeg angrer ingenting!) Og følte for å overgjøre et par saker nesten til et ironisk plan for å gi utløp for det dere ser her. Jeg begynte forsiktig, og tenkte å smake litt på tusjing i photoshop. En av grunnene til at jeg bremset ned photoshop-tegningen var at jeg kjedet meg av å alltid kjøre samme gamle skiten med skisse > Tusj > Farger > Skygger. Nå forsøkte jeg altså å bryte fritt fra det mønsteret.


Måtte naturligvis også tegne Drakir i kjole.

Ingenting du ikke har sett før av tema og farger - men å tegne Grexin i et alternativt plagg
var en gøy utfordring. 
---------

(Kan ta tid å laste)
---------
Også Dorf til slutt. Jeg koste meg med å tegne denne, men samtidig skjemmes jeg over å alltid gå for gress og blå himmel.
Nuja - de utfordringene får jeg ta senere. Trykk på pilene for å se prosessen steg for steg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar