mandag 4. november 2013

TVPaint-kurs og Lip-sync






Jeg kan fremdeles ikke tro at vi er ferdig med helvetesukene!
I løpet av helvetesukene skaffa jeg meg to nye trykkblyanter. Jeg elsker trykkblyanter
med knapp på siden. Den sorte fikk jeg i gave på folkehøyskolen, men så fant jeg to
nye i bokhandelen her i Volda. De passet perfekt til mine nye røde og blå blyminer fra kina!
Hvem trenger tørkestativ
Dette var vindusveggen min etter de fire helvetesukene, hvor jeg endelig fikk tid til å vaske alle klærne mine. Siden alle klærne får plass til å henge rundt omkring på rommet mitt etter vask, trenger jeg virkelig ikke tørkestativ,  så det er IKKE et julegaveønske. Vanligvis vasker jeg jo ikke så mye om gangen.

Uten å egentlig trenge noe, ble jeg med gutta
til fagbok. Her kjøpte jeg en ny bok til å skisse i,
og etter en times avslappet skissing, bestemte jeg
meg for å personalisere utsiden litegrann.

TVPaint

I forrige uke hadde vi kurs i TVPaint - animasjonsprogramvare som kan minne om en miks av Photoshop, Flash og aftereffects.

Vi brukte en dag til å bli bedre kjent med programmet, og dagen etter begynte vi med lip-sync; altså synkronisering av tale og munnbevegelser. Jeg klarte først ikke å finne et passende lydklipp, før ei i klassa foreslo det absolutt mest innlysende klippet for meg.

I første omgang skulle vi bare tegne inn et stille hode og fokusere på bare munnen. Det virket kleint å kun skulle fokusere på munnbevegelser - som om noen skulle ha boltet fast hodet og kroppen min og bedt meg om å tale med innlevelse. Gru!

Men neste oppgave var å animere skuespill i tillegg, som ga meg mer frihet og pusterom. Egentlig skulle vi ta et nytt lydklipp, men jeg tok det samme klippet for å spare tid - og fordi jeg likte det så godt.






Vi jobbet mot et så ferdig produkt som mulig, og jeg fikk litegrann tid i helga til å jobbe videre med klippet. Men bare litt.

Dette er klippet så langt:





Sånn ellers...

Har jeg ennå ikke funnet igjen balansen på tegneseriefronten. Jeg har sider av The Crappies: Et stunteventyr som må fargelegges, og Fattern & Meg står det stille med. (Begge serier oppdateres ukentlig i egne blogger som er linket til i fanene øverst på siden her!)

Etter å ha tegnet side 12, tegnet jeg kjapt de karakterene som har trådt inn i sammensuriet til nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar