torsdag 30. mai 2013

For en fantastisk dag!

Herremin, det er for galt til å la passere; I dag var bare helt vidunderlig!
Det sosiale miljøet her i Honningsvåg er for mitt vedkommende særdeles stille. Ikke er jeg særlig god til å si hei, og jeg har så langt ikke hatt sjansen til å være så veldig sosial med de vennene jeg har her oppe (luringene har eksamener og sånt).

Dagene er late, og jeg har fint lite som absolutt må gjøres. Dagene har i det siste vært mirakuløst fantastiske - takk skal du fanden meg ha, global oppvarming! På den annen side, klager jeg ikke mye...

Men de fleste kjenner til dette å holde seg innendørs med god samvittighet, og hvor vanskelig man vet at det burde være. Jeg er bestemt på at jeg skal være ute i hvert fall én gang for dag, spesielt de fine dagene. Bare gå en tur, liksom. Den siste uka har jeg daglig gått til ei fyrlykt som er borti langs veien - et lite stykke. I dag, for å brede ut horisonten litt, tok jeg med tegnesaker og iskaffe, og la ut på fjelltur. Vi har rett i nærheten et fjell som vi bare kaller for Storfjellet. Det er en fin tur, tar kanskje 30-45 minutter å traske opp.



Solen skinte, jeg kom opp. Fantastisk syn! Honningsvåg ovenfra er noe for seg selv. Jeg fikk se da Hurtigruta la til Kai. Tok opp tegneblokka. Det kom overraskende lite fram på arket, av det jeg så rundt meg. - Men det var likevel bare så utmerket herlig å sitte i sola og tegne.
Et slags kaktustre som plutselig dukket opp på arket!



Etter en stund begynte vinden å blåse litt meget for min smak - så jeg flyttet meg til et sted med litt mindre vind, fremdeles oppe på fjellet. Der forsøkte jeg å tegne litt studier, men det ble i stedet til en liten skisse av jungelfjell. Krøkebærlyngen ble til spesielle palmetrær. Det synes ikke særlig godt på tegningen... skanner som fikser blyantstreker neste, takk...


Spesielt fornøyd ble jeg med en liten sak som er relevant for mitt neste tegneserieprosjekt! Det er bare en liten illustrasjon av Teotind. Det er her jeg planlegger at neste historie skal foregå, og jeg må jobbe masse med det geografiske. Som forarbeid er jeg nødt til å jobbe på spreng for å bli klokere på flora og fauna - for jordisk skal det jo ikke være. I "Tjenesten" slapp jeg billig unna ved å ikke ha særlig med natur, men det blir ikke tilfellet lenger her. Jobber med saken!



Siden det var så fantastisk nydelig, var jeg selvfølgelig nødt til å ta bilder! Det er første gang jeg prøver på noe slikt, men jeg fikk photoshop til å pusle sammen en rekke mobilbilder for meg. Gremmes over å ikke ha tatt med meg kameraet, for mobben er ikke fantastisk akkurat.

Prøv å åpne denne i egen fane og scroll sideveis, så kanskje du får en følelse av hvordan det var å sitte på fjellet og se!
Var det nydelig eller var det nydelig?

Her - ta en tett sniff på lavet. Er det ikke herlig?

Som sagt så jeg Hurtigruta legge til Kai - og jeg satt helt til den dro igjen. Jeg var ute i 4-5 timer... ville ikke at det skulle ende! Men alas, magen rumlet og muttern ringte. Verden går videre. Jeg kom meg ned, beklagelig ikke uten å prestere å feilinformere et par engelske turister. De spurte om det tok lang tid å gå, jeg hadde ikke peiling, så sa 15-30 min. Det er vel snarere 30-45...

Traff en kjenning på veien, som bemerket at jeg var solbrent. Jaja, tenkte jeg, ikke så farlig.
Tok av meg buffen da jeg kom hjem. Speilet viser en egenartet pryd om halsen min.


Videre har jeg tenkt litt på hvordan jeg skal bruke bloggen min - tror faktisk jeg kom på løsningen nå i dette øyeblikk, men jeg tar opp saken likevel:
Denne bloggen startet jo i utgangspunktet som en loggføring av arbeidet med "Alento" - en ufullført historie som ennå ligger der, men som må jobbes mye, mye mer med. Deretter videreutviklet det seg til en tegneblogg med diverse, som komplett uaktuell sushikokkelering og risboller med smilefjes av sjøgress. Jeg vil naturligvis bruke denne som en tegneblogg og logging/oppdaterer på tegneserieprosjektene mine. Med det mener jeg at jeg vil vise karakterdesign og diverse skisser, tegninger relatert til historien osv. I utgangspunktet, også legge ut om historien. Men så tenker jeg, det er jo dumt å legge ut om hele historien, slik at alle veit hva som skjer? Da vipper plutselig hele saken andre veien, hvor det kun appellerer å legge ut ferdig arbeid - men som der igjen vil resultere i SVÆRT ufrekvente oppdateringer. Og den tanken liker jeg ikke.

Men løsningen er kanskje ikke så langt unna som jeg først trodde; det er jo ikke verre enn som så at jeg legger ut i bøtter alt mulig av forarbeid og tegninger, karakterdesign osv - og bare holder tett om historien. Eller hva? (Må seff vurdere om et bilde kan avsløre eller ikke) På den måten blir det (forhåpentlig) nok av oppdateringer, man får se tegninger og litt bak-teppet-materiale, uten å egentlig vite hva det handler om - og spenningen er like stor når jeg går i gang med serien. Er dere enige?

Og kanskje i tillegg, trenger jeg ikke nødvendligvis å lage noen "making of" (trenger i grunn ikke uansett, men dere skjønner hva jeg mener!) etter at serien er ferdiglaget.
Dette trenger jeg litt meninger på. Hjelp meg, folkens!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar