lørdag 12. januar 2013

Tegneserieworkshop med Tor Ærlig og Sigbjørn

Hohoi! Vi har nettopp fullført en tegneserieworkshop her på Bjerkely! Vi fikk Tor Ærlig og Sigbjørn på besøk, og de pratet om diverse; hvordan de jobber, litt om manus, det å jobbe med serier osv. osv.

Målet med workshopen var å produsere 1-2 ferdige tegneseriesider med temaet bevegelse. For å legge opp til dette, ble mediebygget (der vi har klasserom) holdt åpent slik at vi kunne jobbe over natta. Jeg har ikke sovet i natt, heh. Heh. ...Heh.

Denne workshopen kom midt i oppgaven jeg har nevnt tidligere, som går ut på å tegne én stripe for dag. All min tid forrige døgn gikk til workshopoppgaven, så jeg henger etter skjema. Men å ha vært flittig hver dag siden den 3. Januar synes jeg i grunn er et ok stykke.

Så, først måtte vi ha en idé - jeg virret vilt gjennom ulike karakterer jeg kunne bruke (jeg er lat sånn - finner nesten aldri opp nye karakterer på slike kurs) - og kom til slutt fram til en kort sekvens med Dorf i sekundærhovedrollen.
I det siste har jeg latt meg inspirere av blandingen av penseltusj og filtpenn. Jeg liker veldig godt å jobbe med det på den måten, som dere kan se på denne skissen som jeg tegnet i løpet av den første timen av workshopen, mens Tor og Sigbjørn fremdeles introduserte seg selv.



Vi måtte kladde skissemanus med ruteoppsett og greier, og få det kontrollert av Sigbjørn og/eller Tor. Først lagde jeg det som her er side 2 - men vi kom fram til at selv om den var litt morsom, ville det gjøre seg med en førgående side. Jeg fikk litt tilbakemelding og tips på oppsettet til side 2, men ellers fikk jeg ikke så mye input fra "sjefene".
Hele natten etter tusjingen, som jeg var ferdig med i kanskje 2-3-tiden, jobbet jeg med fargelegging. Dog, jeg ble ikke fornøyd med fargene og syntes i grunn at sort-hvitt var litt penere. Tror jeg skal satse på å fargelegge den på nytt en dag i fremtiden, for å både komme bedre inn i fargeleggingen, og kanskje begrense bruken av graderinger og soft brushes.


Tusjmessig er jeg ganske fornøyd med det jeg klarte å snyte ut på ei natt, men jeg har en liten bekymring. Penseltusjen, min trofaste Pentel GFKP brush pen er snart tom for patroner, og jeg finner ikke steder på nettet hvor jeg rimelig kan få kjøpt mengder med slike. Og de kommer jeg til å nøde etter hvis tisidersoppgaven skal bli som jeg har tenkt! Aaargh.




I går hadde Tor Ærling en presentasjon med sine serier og diverse som han har gjort. Og det var ikke før han begynte sin dramatiserende opplesing av rutene at det gikk et lys opp for meg: Dette har jeg sett før! BOOM! Hjernen min, tankeblåst! HVOR hadde jeg sett dette før?

Tydeligvis, uten at jeg har lagret det i eget minne, hadde vi i løpet av første året VGS besøk på Høgtun av Tor. Bwoah, snakk om å følge med! Jeg har et svakt minne om at ei som gikk i klassa mi, Renate, svarte at det var "dyret" som kjørte i ei av rutene i en av Tors bøker. Det kan godt være at det minnet ikke stemmer 100%, men jeg tror det var hun som svarte på det.


Jeg tror at resten av dagen min kommer jeg til å slappe av. I morra er det søndag, jeg kan slappe av og tegne tre striper da i stedet for to i dag. Det burde jeg klare. Jeg har lyst til å vise to av stripene foreløpig. Kanskje jeg fargelegger og legger ut stripene ved senere anledning, men det får være etter oppgavens ende.

Som noen vet, har jeg tyvstartet litt på tisideren min. Jeg har allerede kladdet de ti sidene med historier etc, og fikk under workshopen hørt med både Sigbjørn og Tor hva de syntes. Helt i starten var jeg veldig nervøs og visste ikke helt om jeg torde å vise frem, men jeg fikk etter en stund til å manne meg opp og vise det frem. Tilbakemeldingen var positiv - det lettet.


For å ikke spoile for mye, skal jeg ikke vise den fulle kladden her, men dere kan få se en-to sider! Her er det forøvrig trangt om plassen. Ikke er det leselig heller, men slik ser de to første kladdesidene ut, kladdet i A5-størrelse, tiltenkt å tegnes i A3 og evt vises i A4. Tor Ærling foreslo at jeg skulle tegne en testside med disse rutene, siden det kommer til å bli trangt. Det tror jeg at jeg skal gjøre i nær framtid.


Jeg setter veldig stor pris på tanker, tips og tilbakemeldinger! ...Eventuelt også data om hvor jeg finner patroner til penseltusjen min...

1 kommentar:

  1. Om du søker på pennen din på ebay så har de patroner der :3

    SvarSlett