torsdag 24. januar 2013

Svarte katter og flosshatter

Jeg har tenkt litt på å kanskje begynne med faste ukentlige oppdateringer. Ikke for det, jeg er relativt god til å oppdatere her, men likevel hender det at det går litt lenge imellom innleggene. Torsdager tror jeg er greie å oppdatere på, med det må jeg se an etter hvert som jeg kommer i gang.

Under workshopen til Tor Ærling og Sigbjørn Lilleeng fikk jeg dem jo til å kikke på tisiderkladden min. Jeg ble anbefalt å tegne en testside for å se om ruteoppsettet virket. Midt oppi dét gikk jeg tom for både penseltusjpatroner og blå blyminer til trykkblyanten min. Så den siden er langt fra ferdigskisset og testet, men jeg har valgt å lage testside av side 3. Her er ei utydelig rute som var omtrent det eneste jeg følte var verdt å vise foreløpig.



Jeg har ellers holdt på med to ting; den nye coveroppgaven vår og nyttårsforsettet mitt. Nyttårsforsettet går riktig bra, og jeg har holdt det i god stand. Her er en skisse av Lærerfiguren i tisideren og den falske barnepiken.

Jeg trenger å sette meg bedre inn i barnepikebekledning. Læreren er jeg relativt fornøyd med, tror jeg.


Kjenner dere disse?

Bare for å se, tegnet jeg en tullehalvside i A4 som skal forestille en halv A3-side. Alt er selvsagt bare tull, men det var en kjekk øvelse. Sigbjørn kikket litt på denne og ga meg et par tips om linjalbruk.


Jeg aner ikke hva jeg tenkte da jeg tegnet dette. Bare en kjapp (?) øvelse med en trigget Johan.


Oppe ser vi Raymond og Keick, en fargeblyanttegning... jeg vet ikke om jeg skal kalle det kladd eller skisse eller hvaf... Det er bare krudling. Derunder har vi en liten demonstrasjon på karakteren Tatchu/Lynnes utvikling.


Fargedrodl av meg og min roomie Embla som pusser tenna. Jeg lot meg inspirere av en slags tutorial her på nettet, som viste prosessen på en tegning. Selve prosessen var ikke så interessant, men fargeskissa som var helt i starten var veldig fascinerende. "Slikt skal jeg også begynne med!" Tenkte jeg. Nuvel; tiden vil vise...


En liknende rask fargeskisse av Raymond. Dere skjønner, jeg har et sett med forhistoriske fargeblyanter som ennå ikke har sett sine siste centimeter...


Forbanna desu, jeg tror ikke Embla har hatt særlig god innflytelse på meg. Fytti!


Jeg har sikkert nevnt selvbiografioppgaven tidligere. Nå, jeg er selvfølgelig ikke den eneste som går tegneserielinja her på Bjerkely. Ei i klassen inkluderte i sin oppgave, hovedpersonen i en kommende historie. Lite utklipp:

Jeg likte Kai og syntes han var skjønn, så jeg tegnet hvordan det ville bli om han og Drakir traff hverandre på gata.


Og VIPS, så ble det en kort liten tulleside! Tegna den i går. Det skal sies, at selv om det bare er tull, tok det sin tid. Men det var verdt det!

Sukk. Det er så herlig å se ekte kjerlighet blomstre... *sniff*


Jeg nevnte en coveroppgave. Fremst av alt mistenker jeg at Tegneserielinja oppgavemessig ikke er helt a jour, men der igjen føler jeg ikke at det er det verste som kunne skje. Vi driver nemlig nå med "historiske serier" - Historie; ikke mitt fag. Ikke fordi jeg ikke begriper det - jeg er bare veldig uinteressert. Oppgaven går ut på å lage et cover til en (ikke-eksisterende) serie som foregår i en historisk epoke. Jeg valgte å bruke Johan som dukke for denne oppgaven - og det passer ham.

Før vi gjøv løs på oppgaven, gjennomgikk vi viktigheten med å gå gjennom flere forslag. Eksempelet viste at sluttresultatet ble ganske likt første utkast. - Noe som primært er grunnen til at jeg sjelden gidder å lage flere utkast enn ett. I rest my case.... 
Selv om det ble betydelig artigere når jeg satte meg ned og lagde små fargeideer.

Sidemannen min i klasserommet hevder at de er "ferdige tegninger".... Prfft.

 Den store ironien i historiske tegneserier, er hverken det at jeg ikke er glad i histore eller at jeg her endte med å bruke første idé. Det største og teiteste ligger i at jeg fordrar ikke krig.
Bdm tsch.

Krig og fordervelse er så kjedelig!
Nuvel, selv om jeg ikke liker krig, likte jeg ideen og konseptet bak denne forestillede tegneserien; og den kunne godt vært en histore, faktisk. Kanskje den blir det, i fremtiden.

Så, jeg hev meg rundt og skisset en ny fargeskisse i A4.

 Deretter en til, der jeg gjorde litt nøyere research på klær.


Og så til slutt, en ny skisse i A3. Jeg oppdaget at jeg er håpløs på å beholde komposisjonsforhold fra en størrelse til en annen. Størrelsen på Johans hode er bare litt større enn på A4-skissen, og samme med teksten. Woh, sier jeg bare.


Videre skisset jeg en rask kopi på et nytt ark, men  nølte med å begynne med å tusje faenskapet - tom for tusjpatroner som jeg var. Men så begynte jeg likevel med filtpennene mine i dag. Det går jo bra, og det ser ok ut... men akk. Nuvel, tenkte jeg, jeg kan ikke bli sittende og vente på dette hele uka!




Og neimen se hva jeg fikk i posten i dag!

Jeg fikk fem firepakninger med patroner! Det burde holde for en stund! Jeg kjøpte to 0.5 trykkblyanter, den ene fordi den var rosa, og den andre fordi den har knappen på siden i stedet for på toppen. Også kjøpte jeg en "clicc eraser ZE22" og en 20-pakning med blå blyminer til å prøve ut. Hvis jeg liker dem, kjøper jeg definitivt flere! Jeg kjøpte dette på Stationeryart.com - frakten tok for meg 11 dager. Jihuu!

Forresten, gjett hvem som ble ballets konge på nyttårsballet!

Jeg sa god dag, sir!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar