tirsdag 16. november 2010

Karakterdesign og historieutvikling

Manglende roller, min nemesis! Jeg kan skrive opp på at manusskriving og karakterutvikling ikke er noe jeg har god fatning på. Men jeg gjør så godt jeg kan for å sy dette sammen. Jeg har så vidt begynt å sette sammen manuset til tegneserien, med et par ting jeg vil ha med, etcetera.

Leeshes 1
Leeshes 2
Jeg har skisset litt rundt og prøvd å finne utseendet til et par karakterer som ikke spiller så store roller, men som trenger looks. Dette er bl.a. Fangevokteren Leeshes - en av min venninnes karakterer. Min venninnes? Ja - historien finner sted i et samarbeid av et univers. Et samarbeid med min venninne, kjent som Hugwolf på deviantART. Det morsomme ved det er at hun er stort sett bare grunnleggeren og sjef, mens jeg bobler over med ideer, forslag, paraleller og hva enn det måtte være. Jeg må liksom alltid høre med henne hver gang jeg har en ny idé jeg vil sette til verden. Det kan være frustrerende til tider, få kontakt, være enige, diskutere og så videre, men jeg har en følelse av at det er slik det må være for at jeg skal holde på entusiasmen slik jeg prøver å gjøre.


Laikalida 1
Laikalida 2
Her har vi min egen, da. Laikalida, eller bare Laika. Jeg er fortsatt usikker på hvilke klær hun skal ha, hvordan personligheten hennes utarter seg og i det hele og det store hvordan hun er. Hun spiller rollen som den "gale" forskeren i sekten store deler av historien utfolder seg i.

Fargekoder og sånt er vanskelig... Jeg vet jeg kanskje burde studere klær og liknende før jeg hiver meg i å designe noe som helst, og mitt repertoar innen klesstiler er mer eller mindre tamt. Dog, jeg tror jeg er inne på noe her, i hvert fall plaggmessig. Sorte latexhansker for gale forskere er så visst et must!




Jesus!
Jeg har en egen forkjærlighet for å opprette store dokumenter i photoshop for så å skisse alt jeg makter for å fylle opp. Jeg synes det er ganske morsomme øvelser, og det hjelper meg til å finne mer ut hvilket utseende karakterer skal ha, finne mer ut hvem de er og så videre. Sist jeg prøvde dette ble det en blanding med Laika og Leeshes, jeg forsket litt på hvilken type briller Laika skulle bruke. - Tenker jeg satser på et par for lab-arbeid og et annet par for dagligdags bruk.



Neste er historieutvikling. Det er noe jeg aldri har vært noe særlig borti (utenom mine alt for lange norskinnleveringer som jeg magisk nok slapp nokså billig unna med). Dette var et prosjekt jeg startet med tanke på Prosjekt Til Fordypning (PTF), som vi har 9 timer i uka, torsdager og fredager. Jeg hadde planlagt å bruke 2-3 dager på å skrive historien, og, hva kan jeg si... Å skrive en historie tar mye lengre tid enn jeg hadde trodd det skulle!

Det aller morsomste er at jeg ikke har kjedet meg det grann under skriving av tankekart, flytkart og alt mulig annet av hvilke utfordringer historieutvikling byr på. Jeg sitter foran tastaturet med skriveblokk på fanget og storkoser meg mens jeg konstant spiller Kaizers Orchestra på øret (for å overdøve min far, som enten sitter i telefon eller plages høylytt over skrot på macen som ikke fungerer)

Under utvikling av plott og så videre fant jeg det ganske hjelpsomt å trekke paraleller mellom filmer og liknende som jeg liker. Jeg er ikke noe ekstremt filmmenneske, men jeg liker Ringenes Herre, Harry Potter og er en stor fan av Sweeney Todd. Sweeney todd liker jeg så godt fordi jeg synes den er så lett å henge med på - i tillegg til at den er perfekt sammensydd, etter min mening. Jeg finner i hvert fall ingen logiske hull i den.

The demon barber of fleet street
Så jeg lagde meg en liten liste, pluss et lite kart som (nokså krøkkete) illustrerer basisen av hva karakterene vil og hva de har mot hverandre.

Karakterskisser yeehaw!









Deretter forsøkte jeg å dra noen paraleller... Kan ikke si det gikk som en drøm, siden det er et litt annet plott og i det hele tatt en nokså annen type historie enn Todd, men hey, det ga meg et lite overblikk på mitt eget arbeid og lot meg se hvor det kunne oppstå konflikter og eventuelt drama.

I tillegg fikk jeg på samme arket den lysende ideen at jeg måtte finne ut mer presist hvordan de fleste karakterene skulle se ut i fjeset... Tok meg et par forsøk å få til Pai, som sikkert kommer frem.

Kom i tillegg på gli med den og fant ut at jeg skulle skisse ned et par flere av karakterene som er med i sekten... samtidig diskuterte jeg hvorfor jeg ikke liker kentaurer med ei venninne.

Her har vi Takkekei, Leeshes, Vicia og Marco, pluss en veldig uklar drodl av Raphael.

Dette er en historie i en verden med både "vanlige" mennesker og såkalte "bastarder". Jeg trenger fortsatt å jobbe med å balansere forholdet artene i mellom - rasisme er utelukket intet ukjent problem, men jeg tror ikke det finner sted i denne historien.





Før jeg gikk ordentlig i gang med historien og gjorde endelige bestemmelser på hvilket punkt historien skulle starte fra og så videre, gjorde jeg et forsøk på å illustrere et lite stykke av Pais fortid. Det er ikke superhemmelig nok til at jeg ikke akter å dele det, så lykke til med å tolke hva som skjer og tyde håndskriften min!
Side 1
Side 2

I helga tok jeg meg tid til å skisse litt. (Sjokkfakta) - Her er enda et fragment av fortiden til Pai. Gjorde det som en øvelse for å få litt, tja, øvelse i å tegne litt interaction. Har liksom det med å kun tegne en karakter opp og ned, uten å legge på så mye action og liknende. Derfor satser jeg på å bli bedre på dette ved å tegne en tegneserie! Yesssss!

Fant et par drodler i boka mi, av Slup. De første utgavene så ganske forskjellige ut fra det endelige designet.
Slup 1
Slup 2

Slup 3


Fufufu!
Tro om jeg fortsatt er på rett spor?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar