tirsdag 9. november 2010

For- og baksideutkast for tegneserien

I sammenheng med en skoleoppgave vi har hatt nettopp, har jeg jobbet på spreng med å lage et cover til tegneserien. Jeg har, gjennom hele uka jobbet some en hest for å ferdigstille alt til deadline.

Hovedsaklig gikk oppgaven ut på å lage et CD-/DVD-/LP-/spill-/Bokomslag. Dette er i mediefaget. Tegneserien er, sett bort fra et personlig prosjekt, også et skoleprosjekt jeg kjører i PTF (Prosjekt Til Fordypning > Tegning)

Med andre ord så jeg min gyldne sjanse til å kombinere medieoppgaven med dette så alt for store prosjektet.

Jeg har allerede vist utkastene til omslaget, men det stod altså mellom disse her:


Yess. Forrige helg ble jeg altså nødt til å hive meg i gang til å beslutte det endelige oppsettet. Tja, hva kan man si.... Det var ikke så vanskelig å velge. Faktisk var det å lett å velge at jeg ble nødt til å lage et helt nytt oppsett!
Se der, ja! Nå snakker vi! Jeg trengte å få ferdigstilt plottet til hovedhistorien før jeg kunne hive meg i å faktisk lage et brukbart oppsett for forsiden. Jeg forsøkte meg smålig på en "harry potter"-aktig layout (uten nøkkelelementer i bakgrunnen, riktignok), eller tok i det minste litt inspirasjon fra filmenes dvd-omslag.

Jeg var på besøk den helgen (tok badstu og greier - herlig) - så jeg fikk ikke linjert før jeg kom hjem til pappas kjære hjemmekonstruerte lysbord. Men da vi kom hjem, DA ble det fart på sakene! Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å skru lysbordet fra beinsettet det var montert på (metallstativ med hjul og greier) slik at jeg kunne sitte med det på fanget og jobbe (det er et nokså lite lysbord) - funket fett!

Jeg var smålig misfornøyd med  inken til denne, så jeg fortetok meg et par minimale endringer for å bedre symmetri og what not. Ser dere forskjellen?

Skriften er håndtegnet, det er faktisk mitt første forsøk på å skrive noe på mer eller mindre profesjonelt vis. Jeg visste jeg ville ha noe relativt simpelt, med en smal unnviker, som så vidt jeg vet er nokså dagligdags på bøker og filmtitler i disse dager.

Men i tillegg til forside, må man selvfølgelig ha en bakside. (Hvis ikke blir det jo bare side)
Fikk vite av min far (som er medielærer på skolen min - kontaktlærer for paralellklassen, faktisk) i løpet av helgen at jeg var nødt til å ha en bakside. Så da, uten lysbord til å linjere forsiden, gikk jeg i gang med å konstruere baksiden. Siden jeg vet hva som skjer i historien, har jeg selvfølgelig et ok utgangspunkt for hva jeg kan og ikke kan ha på baksiden. Jeg valgte et nokså humoristisk oppsett, delvis relatert til slutten.'

Skisset den på skolen i går, fikk linjert og scannet etc i løpet av ettermiddagen.

Her har vi altså (fra venstre til høyre) Jan(Slup), Vicia, Mayarine (som trenger nytt navn) og Johan(Pai). Stakkars Pai.

De som har sett ensideren min, burde til nå ha merket en nokså stor forandring hos Slup. Jeg forsøkte meg på å variere litt mer utseendemessig karakterene i mellom. Har hørt fra mange av mine venner at de likte Slup bedre som ultrafemi jentegutt, men jeg syntes han passet veldig bra til det nye utseendet.

Apropos det, har jeg tegnet meg et lite før/etter-bilde av Slup for å vise forandringen etter to (fiktive) år. Personlig mener jeg at forandringen er nokså naturlig og ikke for stor (eller liten) i sammenheng med historien. Hva ser han ut som? Hvilke type ting ser det ut som han driver med?

Det er i hvert fall en klar forandring i stil... om ikke holdningen er den samme.

...Nuvel




Så bar det over i inking av baksiden. Fant ut at det var mer praktisk å legge inn den sirkelen i bakgrunnen i Photoshop, så slapp jeg å knote meg rundt den med tusj, i tillegg til at den uansett så bedre ut uten linjer rundt. Dessuten er det lettere å få den plassert pent på midten på dataen uansett. Personlig er jeg seriøst forelsket i uttrykket til Slup her. Det virker som jeg har sett det før et sted.... Noen som også har sett liknende?


På tirsdager har vi 100% mediefag, så jeg fikk brukt den tiden jeg trengte på å fargelegge og gjøre det som trengtes.
Phew! Jeg synes faktisk ikke det er så aller verst... Og for én gangs skyld klarte jeg å unngå å legge på teksturer for å få det til å se mer "detaljert" ut... Jeg vet ikke om det er bra eller dårlig, men jeg tror jeg foretrekker at det holder seg så rent som mulig.
Hva tror dere? 
Lever dette opp til dagens standarder?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar